ترویج و نهادینه سازی معارف اسلامی در جامعه و شکل گیری جامعه اسلامی، به عنوان یکی از ارکان تمدن نوین اسلامی، دغدغه اصلی و همیشگی فعالان عرصه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی بوده است.
دریای معارف اسلامی آنچنان عمیق و گسترده است که هر فعالیت فکری و فرهنگی در این زمینه را بر می تابد و دلسوزان این عرصه، هر چه در این راه تلاش کنند، باز کم است.
از طرفی یکی از دغدغه های دیگر دلسوزان و فعالان این عرصه، پیشگری از انحراف در فهم دین و ترویج آن است. «برداشتهای نادرست یا التقاطی»، «فهم های سلیقه ای» و نسبت دادن آن به اسلامی، «فهم غیر روشمند اسلام» و «ترویج» آنها در قالب برنامه های فرهنگی و دینی، از آسیبهای این عرصه است.
یکی از بهترین راهبردهای کلان و در عین حال راهکارهای اجرایی، «متن محوری» منابع اسلامی است. منظور از «متن»، منابع سه گانه «قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه» است.
اگر تمام فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی در ساحتها و قالبهای مختلف اعم از سبک زندگی، خانواده، حجاب، مهدویت، کودک و نوجوان و دیگر ساحتها، مبتنی بر «متن» باشد، آثار و فوائد بی شماری را به همراه خواهد داشت.
این بدان معنا نیست که همه برنامه های فرهنگی تبلیغی به سمت فعالیت در این ساحت سوق پیدا کند؛ بلکه به این معناست که تمام فعالیتهای فرهنگی باید «مبتنی» و بر «پایه» این منابع سه گانه باشد.
اگر به بیانات رهبر حکیم انقلاب نگاهی بیندازیم، در میابیم ایشان تقریبا در تمام دیدارهای خود با اقشار و اصناف مختلف جامعه، به مطالعه، انس، تدبر و فهم این سه منبع دینی یعنی «قرآن، نهج البلاغه و ادعیه و صحیفه سجادیه» توصیه های جدی دارند.
این توصیه در همه دیدارها اعم از بزرگان حوزه، دانشگاهیان، نمایندگان، مسئولین دولتی، قاریان، قرآن پژوهان، مداحان، شاعران، ورزشکاران، اهالی سینما و هنر، برگزیدگان المپیادها، نیروهای مسلح، نوجوانان، بانوان و... وجود دارد.
این بدان معناست که هر قشر و صنفی، در هر ساحت و موضوعی فعالیت اسلامی دارد، می بایست، بر این «پایه» استوار باشد.
کانون علمی فرهنگی امام رضا7 با این دغدغه که مردم، طلاب و دانشجویان را هر چه بیشتر با «متن» منابع سه گانه اسلامی آشنا کند، تأسیس شد.
البته در این میان، به دلیل مهجور بودن معارف ادعیه، زیارات و صحیفه سجادیه، مأموریت اصلی خود را در این ساحت تعریف کرده است.
مأموریت دیگر کانون، ترویج اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
زیرا روش تفسیر اجتهادی و قرآن به قرآن و با گرایش اجتماعی تربیتی، آرای تفسیری ایشان را از از دیگر مفسران متمایز کرده است. این ویژگی را از در دوران جوانی در کتاب «تفسیر سوره‌ی برائت» و «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» می‌توان دید.
این ویژگی باعث شده است تا ایشان به یک شخصیت قرآنی تبدیل شوند. به‌گونه‌ای که تمام آرا، اندیشه‌ها و بیانات و رفتارهای ایشان تحت تأثیر قرآن است و به حق می‌توان ایشان را یک «رهبر قرآنی» نامید. چیزی که در سده‌های اخیر از زمان سید جمال به بعد همگی آرزوی آن را داشتند. با نگاهی اجمالی به بیانات رهبر انقلاب در می‌یابیم که ایشان در طول این سال‌ها، تنها در سخنرانی‌های عمومی خود تقریباً از «تمام سوره‌های قرآن کریم»، آیاتی را استفاده نموده‌اند.
علاوه بر اینکه برخی آیات را ده‌ها بار در سخنرانی‌های خود تکرار کرده‌اند. این حجم استفاده از آیات قرآن غیر از آیاتی است که در درس‌های تخصصی تفسیر، خارج فقه و مباحث علمی ایشان استفاده شده است.
کانون علمی فرهنگی امام رضا با درک اهمیت و ضرورت این مسئله، سعی در ترویج اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.